DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.965Published:
08/25/2011Issue:
Vol. 13 No. 1 (2011): January-June 2011Section:
Proyectos y actividades de aula en la enseñanza de la físicaAlternativa didáctica para la caracterización físico-química de las líneas espectrales del sol
ALTERNATIVE LEARNING FOR THE PHYSYCAL-CHEMICAL CHARACTERIZATION OF SPECTRAL LINES OF THE SUN
Keywords:
Spectroscopy, emission lines, spectrum (en).Keywords:
Espectroscopio, líneas de emisión, espectro (es).Downloads
Abstract (es)
En este artículo se busca brindar una herramienta para que el docente en clase sea participe de la elaboración de un espectroscopio casero y de esta forma pueda caracterizar con sus estudiantes las líneas de emisión del espectro electromagnético producido por el sol intentando determinar su composición química. A su vez se expone la forma en que se construyó un dispositivo espectroscópico para poder observar dicho fenómeno y finalmente las mediciones obtenidas por parte de estudiantes del curso de Astronomía de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas.Abstract (en)
This article aims to provide a tool for the teacher in class is part of the development of a spectroscope home and so students can characterize the emission lines of the electromagnetic spectrum from the sun trying to determine its chemical composition. At the same time set out how we built a spectroscopic device to observe this phenomenon and finally the measurements obtained by students in the course of astronomy at the District University Francisco José de Caldas.References
Albuja. M. (2002) La enseñanza de las Ciencias Naturales. 2002. Metodología de las Ciencias Naturales (PAD: Programa de Atención a Docentes). Santillana. Quito, Ecuador.
Campanario. J. (1999) ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Madrid.
Eisberg. R. (1961) Fundamentals of Modern Physics. 1. Ed. New York: John Wyley & Sons Inc. P 110-120.
Hewitt. P. (1999) Física Conceptual. 3. Ed. México: Addison-Wesley Publishing Co. P 439440.
Karttunen. H. Coger. P. (2007) Fundamental Astronomy. 4. ED. New York: Springer, P 207-220.
Lemonié. J. (2009) Aportes para la enseñanza de las Ciencias Naturales. Cartilla de la UNESCO. Santiago, Chile.
ROY. A. CLARKE. D. (2003) Astronomy: Principles and practice.4. Ed. London: IOP, P 209230.
Sears. W, Zemanski M. (2005) V.1, Física. 3. Ed Madrid: Addison-Wesley Publishing Co. P. 929-936.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.