DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.808Published:
08/23/2011Issue:
Vol. 13 No. 1 (2011): January-June 2011Section:
Historia y filosofía en la enseñanza de la físicaEl experimento de Michelson y Morley: una propuesta didáctica para la enseñanza de la relatividad especial
THE EXPERIMENT OF MICHELSON AND MORLEY: A DIDACTIC PROPOSAL FOR TEACHING OF SPECIAL RELATIVITY
Keywords:
History and philosophy of science, physics education, luminiferous ether, Michelson-Morley experiment (MM), Special Theory of Relativity, privileged framework, Science education (en).Keywords:
Historia y filosofía de las ciencias, enseñanza de la física, Éter luminífero, experimento de Michelson y Morley (M-M), Teoría especial de la Relatividad, marco de referencia privilegiado, Didáctica de las ciencias (es).Downloads
Abstract (es)
El presente documento de corte histórico- crítico, muestra un estudio sobre los experimentos de Michelson y Morley (1881-87) mediante la lectura de los artículos originales y algunos textos de Física universitarios, desde los cuales se han caracterizadolas problemáticas inmersas en el contexto del siglo XIX que apoyaron su realización, las hipótesis de base, sus elementos de construcción y las conclusiones respectivas. Se proponen algunas reflexiones respecto a las interpretaciones que presentan los libros de texto, su contribución a finales del siglo XIX al concepto de marco de referencia con la idea del éter y finalmente, los criterios de una propuesta didáctica para un curso de relatividad Especial, destacando el uso de la historia en los contextos de enseñanza de laFísica.Abstract (en)
This document of a historical-critical method, shows a study of the Michelson-Morley experiment (1881-1887) by reading the original papers and college physics texts, from which we have characterized the problems embedded in the context nineteenth century that supported their implementation, the baseline scenario, building components and their respective conclusions. We propose some reflections on the interpretations that have text books, their contribution to late nineteenth century the concept of frame of reference with the idea of ether, and finally, the criteria of an educational proposal for a course inspecial relativity, emphasizing the use of history in the contexts of physics education.References
AYALA, María Mercedes (2005). Los análisis histórico-críticos y la recontextualización de saberes científicos, grupo Física y Cultura, Departamento de Física, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.
CASSINI, Alejandro y LEVINAS, Leonardo.(2005).La reinterpretación del experimento de Michelson Morley por la relatividad Especial. Scientle studia, Sao Paulo, V.3, n.4, Pp. 547 – 81.
MUNERA, H.A. (2007). El experimento de Michelson y Morley y el segundo postulado de Einstein: inextricablemente unidos. Departamento de Física, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.