DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.1320Published:
08/30/2011Issue:
Vol. 13 No. 1 (2011): January-June 2011Section:
Proyectos y actividades de aula en la enseñanza de la físicaConceptos de termodinámica entendidos desde la experimentación (calor, temperatura, energía)
UNDERSTOOD FROM THERMODYNAMIC CONCEPTS EXPERIMENTATION (HEAT, TEMPERATURE, ENERGY)
Keywords:
concepts, thermodynamics, heat, temperature, energy, education, casuall (en).Keywords:
Conceptos, termodinámica, preconceptos, calor, temperatura, energía, enseñanza, cotidiano (es).Downloads
Abstract (es)
En un grupo de estudiantes de grado decimo de la Institución Educativa Distrital OEA se abordaron algunos de los conceptos de termodinámica más fundamentales y difíciles de interiorizar, en la primera parte se examinaron los preconceptos que tenían formados gracias al contexto, cultura, sociedad, familia, escuela, y de más. Como era de esperarselos conceptos de calor, temperatura, y energía los usaban comúnmente para referirse a cosas cotidianas e iguales, lo que en el ámbito de la enseñanza se convierte en un problema pues mezclan significados del habla común con los físicos. Posteriormente, se realizaron experimentos que dieron lugar a transiciones y aclaraciones conceptuales.Abstract (en)
In a group of tenth grade students of the Institucion Educativa Distrital OEA the most fundamental concepts of thermodynamics and difficult to internalize, in the first part examined the preconceptions that were formed by the context, culture, society, family, school, and more. As expected the concepts of heat, temperature, and energy the commonly used relate to everyday things and the same, so in the field of education becomes a problem because meanings of common speech mixed with physical experiments were performed subsequently gave transitions and lead to conceptual clarification.References
Albert E., 1978. “Development of the concept of heat in children” Sci. Educ.62, 389–99
Alomá, E,Malaver M., Análisis de los conceptos de energía, calor, trabajo y el teorema de carnot en textos universitarios de termodinámica, Enseñanza de las Ciencias, vol. 25, p. 387-399.
Cardenas M, De lozano S. Análisis de una experiencia didáctica realizada para construir conceptos fundamentales de termodinámica, ago.1997 Cad.Cat.Ens.Fis., v.14,n2: p.170- 178, Instituto de Física- Universidad Nacional de Tucumán S.M.de Tucumán, ciudad Argentina.
Cervantes Q. L, Verdejo A. , Trejo L., 2001, El Concepto De Calor y Termodinámica Y su Enseñanza, , ,Memorias del XVI Congreso Nacional de Termodinámica México D.F.
Flores, S.A.; Hernández, G. & Sánchez, G., 1996. “Ideas previas de los estudiantes. Una experiencia en el aula” Educación Química7, 142
Odetti, H.; Falicoff, C.; Contini, L. & Humpola, P., 2001. “Aprendizaje universitario; análisis sobre el tema calor y temperatura en los cambios de estado” Educación Química12, 27
Resnick R, 2001, Fundamentos de Fisica, México: Ed Continental
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.