DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.7729Published:
10/28/2014Issue:
Vol. 17 No. 2 (2013): June-December 2013Section:
Research ArticlesGeoGebraPrim como instrumento para descubrir y justificar propiedades geométricas en cuarto de primaria
Keywords:
Aula, recursos didácticos, recursos informáticos, software, GeoGebraPrim, aprendizaje, procesos cognitivos, procesos de justificación, actividad demostrativa, exploración, conjeturación, justificación. (es).Downloads
Abstract (es)
Se describe una experiencia de aula en la que el programa GeoGebraPrim
desempeña un papel en la introducción a la actividad demostrativa de estudiantes
de grado cuarto de primaria, quienes son invitados a construir figuras
geométricas, explorarlas en busca de regularidades y justificar algunas propiedades
con base en otras. La experiencia se fundamenta en el constructo
“actividad demostrativa” del grupo de investigación Aprendizaje y Enseñanza
de la Geometría de la Universidad Pedagógica Nacional y en la definición de
demostración propuesta por Stylianides (2007)
References
Artigue M. (2002). Learning mathematics in a
CAS environment: the genesis of a reflection
about instrumentation and the dialectis
between technical and conceptual
work. International Journal of Computers for
Mathematics Learning, 7, 245-274.
Bartolini Bussi, M.G. y Mariotti, M.A. (2008).
Semiotic mediation in the mathematics classroom:
Artifacts and signs after a Vygotskian
perspective. En L. English, M.G. Bartolini
Bussi, G. Jones, R. Lesh y D. Tirosh (Eds.),
Handbook of international research in
mathematics education, segunda edición
revisada. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Baccaglinni, A &Mariotti, M (2010). Conjeturing
and proving in dynamic geometry: the elaboration
of some research hypoteses. En
Proceedings of CERME 6, January 28th-February
st 2009, Lyon France.
Mariotti, M. A. (2006). Proof and proving in mathematics
education. In A. Gutiérrez & P. Boero
(Eds.), Handbook of research on the psychology
of mathematics education: Past, present
and future (pp. 173-204). Rotterdam / Taipei:
Sense Publishers.
Stylianides, A.J. (2007). Proof and proving in
school mathematics. Journal for Research in
Mathematics Education, 38, 289-321.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.