DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.614Published:
08/19/2011Issue:
Vol. 13 No. 1 (2011): January-June 2011Section:
Enseñanza de la física en la formación de profesores“La mejor clase de física de mi vida”: perspectiva del maestro novato
“THE BEST KIND OF PHYSICS OF MY LIFE " NOVICE TEACHER PERSPECTIVE
Keywords:
Docente novato, Papel del estudiante, Papel del docente, Información, conocimiento (es).Keywords:
Teaching novice student role, teacher role, information, knowledge. (en).Downloads
Abstract (es)
En esta ponencia se hace énfasis en los criterios que se encuentran a la base del argumento de los profesores novatos de la Licenciatura en Física de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, para presentar sus experiencias en cuanto a su mejor clase de física vivida. El instrumento para detectar las ideas de los maestros es por medio de una prueba abierta, en la cual ellos describen su experiencia espontáneamente. Se pretende entonces por medio de una interpretación cualitativa y basados en una aproximación metodológica de la enseñanza de la física, caracterizar algunos parámetros para dar una breve generalización a las afinidades mayoritarias de los estudiantes, seleccionando aquellos de mayor relevancia y comparando las conclusiones obtenidas en algunas investigaciones que articulan el paradigma del pensamiento del profesor y que permiten establecer una aproximación interpretativa del discurso del profesor de física, especialmente sobre aspectos como la enseñanza de la física, el papel del profesor, la actitud de los estudiantes y las actividades propias de la clase de física.Abstract (en)
This paper emphasizes the criteria that are at the basis of the argument of the beginning teachers for the Degree in Physics from the Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas, to present their experiences in their physical best kind of living. The instrument to identify teachers' ideas is through an open trial, in which they describe their experiences spontaneously. It is intended then by means of an interpretation based on a qualitative and methodological approach to the teaching of physics to characterize some parameters to give a brief generalization affinities majority of students, selecting those most relevantand comparing the findings obtained in some research articulate teacher thinking paradigm and which establish an interpretative approach of the physics teacher discourse, especially on issues such as physical education, the role of teacher, student attitudes and activities of the class physics.
References
CIFUENTES, M. y REYES, J. (2009). El profesor de física y las clases exitosas. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, pp. 3464-3466
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.