DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.413Published:
08/17/2011Issue:
No. 11 (2009): Enero-diciembreSection:
Enseñanza de las cienciasPropuesta didáctica para el aprovechamiento educativo de la visita a un parque temático y generar actitudes positivas hacia el aprendizaje de las ciencias
ND
Keywords:
Estrategia, didáctica, ciencias, aprendizaje, actitudes, ambiente, formal, no formal, actividades, agraria. (es).Keywords:
Strategy, didactics, sciences, learning, attitudes, ambient, formal, non-formal activities, land. (en).Downloads
Abstract (es)
Este artículo presenta las estrategias didácticas que utilizaron los profesores de secundaria de ciencias del Colegio Santa Teresa de Jesús del municipio de Armenia para el aprovechamiento didáctico del Parque Nacional de la Cultura Agropecuaria - Panaca antes, durante y después de las visitas con los diferentes grupos de estudiantes de la educación básica secundaria y media vocacional, con el propósito de generar actitudes positivas hacia el aprendizaje de ciencias naturales. Se presentan las estrategias didácticas preinstruccionales: dos pretest de actitudes (cuidado del ambiente y actividades agrarias), los objetivos correspondientes a los ítems de los pretest. Las estrategias didácticas coinstruccionales en elambiente no formal, donde los estudiantes observaron, recolectaron la información directamente en la visita y procesaron la información en el ambiente formal del aula de clase. Las estrategias didácticas posinstruccionales en ambiente formal y no formal, la comparación de los resultados y la aplicación de los postest de actitudes. Finalmente, los resultados de la experiencia y las conclusiones.
Abstract (en)
This article presents teaching strategies used teachers of secondary the College Santa Teresa of Jesus of the municipality of Armenia, training national culture agricultural Panaca before, during and after visits with different groups of students of secondary education and vocational average Park use science to generate positive towards natural sciences learning attitudes. Preinstruccionals teaching strategies are presented in the formal environment: two pre-test of attitudes (care for the environment and farming), the relevant items of the pre-test goals. Coinstruccionals in the non-formal atmosphere where students observed, didactic strategies collected information directly in the visit and processed information in the formal atmosphere of the classroom class. Postinstruccional formal atmosphere and non-formal, comparison of results and the application of the post-test of attitudes didactic strategies. Finally experience results and conclusions.References
Ausubel, D. P., J. D. Novak y H. Hanesian (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2 ed. México: Trillas.
Bujeda, J., J. Carrasquer et ál. (2004). Complementaciones curriculares coherentes con la educación formal. Un ejemplo: el agua. Teruel: Centro de Educación Secundaria Las Viñas.
Díaz, F. D. y G. Hernández (1998). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill.
Fensham, P. J. (2004). Beyond Knowledge: Other Scientific Qualities as Outcomes for School Science Education, en R. M. Janiuk y E. Samonek-Miciuk (eds.), Science and Technology Education for a Diverse World - dilemmas, needs and partnerships. International Organization.
Fishbein-Ajzen (1980). Understanding attitude and predicting social behavior. New York: Prentice Hall.
Gardner, P. L. (1996). The dimensionality of attitude scales: a widely misunderstood idea. International Journal of Science Education, 18 (8), 913-919.
Guisasola, J. y M. Morentin (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones. Enseñanza de las ciencias, 25 (3), 401-414.
Guisasola, J., J. Solbes, J. I. Barragués, A. Y. Moreno, M. Morentin (2009). Student understanding of the Special Theory of Relativity and design for a guided visit to a science museum. International Journal of Science Education, 31 (15), 2085-2104.
Hodson, D. (1985). Philosophy of science, science and science education. Studies in Science Education, 12, 25-57.
León Urquijo, A. P. et ál. (2006). Estudio actitudinal en salud ambiental de estudiantes de 5º, 6º, 7º, 8º y 9º de la Educación Básica y 10º y 11º de la Educación Media del Departamento del Quindío. Revista Docencia Universitaria, 7, 39-63.
Lillo, J. (2002). Los recursos didácticos en la formación del profesorado de ciencias Experimentales. En Alberto Pazo y J. L. García Soidán (eds.). Los recursos en la formación del profesorado. Aproximación pluridisciplinar. Servicio de Publicaciones Universidad de Vigo.
Lillo, F. y J. Lillo (2002). Using historical events to develop ethical and aesthetic attitudes. En V. Mayer (ed.). Global Science Literacy. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publishers.
Londoño, G., J. Y. Solbes, J. Guisasola (2009). Aprovechamiento conceptual y actitudinal de las visitas a un parque temático. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 23, 71-92.
Murphy, C. y J. Beggs (2003). Primary pupils and teachers' use of computers at home and school. British journal of educational technology, 34 (1), 79-83.
Osborne, J., R. Driver y S. Simon (1998). Attitudes to science: Issues and concerns. School Science Review, 79, 27-33.
Ponce, J. R. (1981). Dialéctica de las actitudes en la personalidad. La Habana: Científico Técnica.
Pozo, J. I. y M. A. Gómez (1998). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.
Simpson, R. D. et ál. (1994). Research on the affective dimension of science learning. En D. L. Gabel (ed.). Handbook of Research on Science Teaching and Learning. New York: McMillan Pub Co.
Pro, A. de (2005). Presentación de la monografía: La enseñanza no formal de las ciencias. Alambique, 43, 5-8.
Simpson, R. D. y K. M. Troost (1982). Influences on commitment to and learning of science among adolescent students. Science Education, 66 (5), 763-781.
Solbes, J. (2009). Dificultades de aprendizaje y cambio conceptual, procedimental y axiológico (II): nuevas perspectivas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6 (2), 190-212.
http://www.apac-eureka.org/revista/Volumen6/ Numero_6_2/Solbes_2009b.pdf
Solbes, J., Lozano y R. García (2008). Juegos, juguetes y pequeñas experiencias tecnocientíficos en la enseñanza aprendizaje de la física y química y la tecnología. Investigación en la escuela, 65, 71-88.
Solbes, J., R. Montserrat y C. Furió (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 91-117.
Solbes, J. y A. Vilches (1989). Interacciones cienciatécnica-sociedad: un instrumento de cambio actitudinal. Enseñanza de las Ciencias, 7(1), 14-20.
Solbes, J. y A. Vilches (1997). STS interactions and the teaching of physics and chemistry. Science Education, 81 (4), 377-386.
Solbes, J. y M. Traver (2003). Against negative image of science: history of science in the physics & chemistry Education. Science & Education, 12, 703-717.
Summers, G. (1986). Medición de las actitudes. 4 ed. México: Trillas.
Vazquez, A. y M. A. Manassero (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las ciencias, 5(3), 274-292.
Wagensberg, J. (2007). El gozo intelectual. Barcelona: Tusquets.
http://www.apac-eureka.org/revista/Volumen6/ Numero_6_2/Solbes_2009b.pdf
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.