DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.411Published:
08/17/2011Issue:
No. 11 (2009): Enero-diciembreSection:
Enseñanza de las cienciasUna alfabetización científica tecnológica y cultural
A technological and cultural scientific alphabetization
Keywords:
Social History of the Sciences, Relations CTSC, Sciences Education. (en).Keywords:
Historia social de las ciencias, relaciones CTSC, didáctica de las ciencias. (es).Downloads
Abstract (es)
En este artículo se discute la necesidad de una alfabetizacion cientifica tecnologica y cultural para el nuevo milenio, orientada a mitigar los retos ambientales, sociales y culturales de nuestro tiempo. Esta alfabetizacion, ha de estar vertebrada por las relaciones ctsc (ciencia, tecnologia, sociedad y cultura) y fundamentada desde las reconstrucciones de la historia social de las ciencias y de las tecnologías, asi como tambien, en la sociologia de la ciencias y las tecnologías.Abstract (en)
In this article there is discussed the need of a scientific technological and cultural literacy for the new millenium, orientated to mitigating the environmental, social and cultural challenges of our time. This literacy, it has to be vertebrada for the relations ctsc (science, technology, society and culture) and based from the reconstructions of the social history of the sciences and of the technologies, this way like also, in the sociology of the ciencias and the technologies.References
Assis, A. K. T. (1998). Newton e suas grandes obras: O Principia e o Óptica. En: Linguagens, leituras e ensino da ciencia, De Almeida, M. j. P. M. y Da Silva, H. C. (Orgs.). Campinas: Mercado de Letras.
Deboer, G. B. (2000): Scientific Literacy: Another Look at its Historical and Contemporary Meanings and its Relationship to Science Education Reform. En: Journal of Research in Science Teaching. 37 (6): 582-601.
Barona, J. L. (1994). Ciencia e historia. Debates y tendencias en la hstoriografía de la ciencia. Valencia: Guada
Bachelard, G. (1972). La fomación del espíritu científico. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bachelard, G. (1976). El materialismo racional. Buenos Aires: Paidos.
Bachelard, G. (1979). El racionalismo aplicado. Buenos Aires: Paidos.
Bachelard, G. (1984). La filosofía del no. Buenos Aires: Amorrortu.
Bacon, F. (1980). Novum organum. México: Porrúa.
Barona, J. L. (1994). Ciencia e historia. Debates y tendencias en la hstoriografía de la ciencia. Valencia: Guada.
Braslavsky, B. (2004). Enseñar a entender lo que se lee. La alfabetización en la escuela y en la familia. México: Editorial Fondo de Cultura Económica.
Bybee, R. (1997). Towards an Understanding of Scientific Literacy. En: GRAEBER, W., BOLTE, C. (Eds.) Scientific Literacy. Kiel: IPN.
Caldin, E. F. (2002). The Structure of Chemistry In Relation of the Philosophy of Science. International Journal for Philosophy of Chemistry, 8 (2): 103121. Disponible en: http://hyle.org/journal/issues/8-2/caldin.htlm
Comte, A. (1984). Curso de filosofía positivista (lecciones 1 y 2). Discurso sobre el espíritu positivista. Barcelona: Orbis.
Eslava, J. C. (2004). Tensiones y confluencias: Una mirada fugaz al triple legado de los estudios histórico-sociales sobre la ciencia. En: Revista Colombiana de Sociología. 23: 159180.
Fensham, P. J. (2002): Time to Change Drivers for Scientific Literacy. En: Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. 2 (1): 9-24.
Fouréz, G. (1994). Alfabetización científica y tecnológica. Buenos Aires: Calihue.
Gallego T., (2002) La imagen de la ciencia a través del comic. Tesis Doctoral, Universitat de Valencia.
Gieré, R. N. (1990). Explaining Science .Chicago: University of Chicago Press.
Hanson, N. R. (1977). Patrones de descubrimiento, observación y explicación. Madrid: Alianza.
Kuhn, T. S. (1972). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Langevin, P. (1926): La valeur éducative de l'histoire des sciences. En: Bulletin de la Société Française de Pédagogie No 22.
Lakatos, I. (1983). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza.
Lombardi, O. (1998). La noción de modelo en ciencias. Educación en Ciencias. 2, (4): 513.
Marco, B. (2000). La alfabetización científica. En: Perales, F. Y., Cañal, P. (Eds.): Didáctica de las Ciencias experimentales. Alcoi: Mar-fil.
Mosterín, J. (1978). La estructura de los conceptos científicos. Investigación y Ciencia. 16: 8293.
Popper, K. (1962). La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.
Restivo, S. (1992). La ciencia moderna como problema social. En: Fin de Siglo. 3: 20-39.
Scerri, E. R. (1997). Has the periodic table successfully axiomatizad. Erkenntnis. 47: 229343.
Scerri, E. R. (2001). The new philosophy of chemistry and relevance to chemical education. Chemistry Education: Research and Practice in Europe. 2. (2): 165170.
Scerri, E. R. (2003). Philosophical confusion in chemical education research. Journal of Chemical Education. 80. (5): 468474.
Tomasi, J. (1999). Towards "chemical congruence" of the models in theoretical Chemistry. International Journal for Philosophy of Chemistry. 5. (2): 79115. Disponible en: http://hyle.org/journal/issues/5-2/tomasi.htlm
Vilches A., Solbes, J. y Gil, D. (2004). ¿Alfabetización científica para todos contra ciencia para futuros científicos ? En: Revista Alambique. 41: 89-98.
Vessuri, H. M. C. (1992). Perspectivas recientes en el estudio social de las ciencias. En: Fin de Siglo. 3: 4052.
Zahar, E, (1982). Experimentos cruciales. Estudio de un ejemplo. En: Progreso y racionalidad en la ciencia, Radnsky, G., Anderson, G., Feyerabend, P., et al. (Eds.)7094. Madrid: Alianza.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.