DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.3703Published:
07/06/2012Issue:
Vol. 14 No. 2 (2011): June-December 2011Section:
Science EducationEl diseño del currículo y el modelo pedagógico en la formación por ciclos en áreas de la tecnología
Curriculum design and pedagogical model-based training courses in areas of technology
Keywords:
Higher education, technological education, education through cycles, Colombia (en).Keywords:
Educación superior, formación tecnológica, formación por ciclos, Colombia (es).Downloads
Abstract (es)
Este artículo presenta los resultados del proyecto de investigación “Diseño de modelos curriculares y pedagógicos para la formación de técnicos, tecnólogos e ingenieros bajo la modalidad de ciclos propedéuticos”, realizado por investigadores del Grupo de Investigación en Educación Tecnológica por ciclos GIDETCI, de la Facultad Tecnológica de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. El estudio, pretendió obtener conocimientos actualizados sobre el diseño de los currículos y los aspectos pedagógicos propios de modelos deformación de técnicos, tecnólogos e ingenieros por ciclos. Los resultados obtenidos, sugieren que el diseño de currículos no requeriría de una teoría curricular particular, y que para la formación del conocimiento tecnológico se debería privilegiar la solución de problemas.Abstract (en)
This paper present the results from the research project on Design of Curricular and Pedagogical Models for the education of Technicians, Technologists, and Engineers under the modality of cycles, carried out by investigators of the Group or Research in Technological Education throuhg Cycles - GIDETCI (because of its meaning in Spanish) which belongs to the Faculty of Technology of the District’s University: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. The study intended to obtain knowledge of current curriculum design and pedagogical aspects of education the Technicians, Technologists, and Engineers under the modality of propaedeutic cycles. The results suggest that the design of curricula do not require a particular curriculum theory and that the formation of technological knowledge should be based to the solution of problems.References
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