DOI:
https://doi.org/10.14483/23448350.1314Published:
08/27/2011Issue:
Vol. 13 No. 1 (2011): January-June 2011Section:
Proyectos y actividades de aula en la enseñanza de la físicaPropuesta pedagógica en torno a tópicos introductorios de física nuclear
PEDAGOGICAL APPROACH AROUND INTRODUCTORY TOPICS OF NUCLEAR PHYSICS
Keywords:
Cooperative learning, nuclear physics (en).Keywords:
Aprendizaje cooperativo, física nuclear (es).Downloads
Abstract (es)
Investigaciones en el área de la enseñanza de la física en el ámbito escolar han demostrado una gran tendencia en diferentes países a proponer nuevos objetivos dentro de ésta, entre los cuales además se encuentra el reconocimiento y descripción de conceptos introductorios de física moderna en la secundaria, para nuestro caso de interés en particular la enseñanza de la física nuclear. Por otra parte, la forma como son abordadas muchas de las temáticas involucradas no suponen una metodología eficiente, lo que plantea la necesidad de un nuevo enfoque a la hora de abordar éste tipo de tópicos en la escuela, para así optimizar la enseñanza de estos. Se proponen diferentes actividades desde la metodología del aprendizaje cooperativo-colaborativo con el fin deabordar la enseñanza de temas introductorios de física nuclear (estructura atómica y fusión nuclear); en donde estos son afrontados a partir de experiencias en el aula que simulen los fenómenos que están ligados a las diferentes temáticas. Anexo a las actividades se incluyeron animaciones para respaldar el material empleado en el aula.Abstract (en)
Teaching physics research in school environment has shown a great tendency in different countries to propose new objectives inside it, among which are also, the recognition and description of introductory concepts about modern physics in high school, in our particular interest, teaching of nuclear physics. On the other hand, the methods used in teaching of some of those topics do not suppose an efficient methodology, raising the need of a new focus to approach this type of topics to optimize their learning in school. We propose different activities from cooperative-colaborative learning methodology, with the objective to approach the teaching of introductory topics of nuclear physics (atomic structure and nuclear fusion); where these are teach from different experiences in the classroom that simulate the phenomena that are related to the different themes. Adjunct to the activities we included animations that support the material used in class.References
Arlego, M. Otero, M.R. Fanaro, M.A. (1957). Investigación y desarrollo de propuestas didácticas para la enseñanza de la física en la escuela secundaria: Nociones cuánticas, Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, 1, 58-74.
Calzadilla, M.E. (1986). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación, Revista Iberoamericana de educación.
CPEP Contemporary Physics Education Project. Plasma physics and fusion, online fusion course, (10 Nov 2010). http://www.cpepweb.org/fusion.html
Ferreiro, R. (2007) Una visión de conjunto a una de las alternativas educativas más importantes en los últimos años: El aprendizaje cooperativo, revista electrónica de investigación educativa, 9 (2), 2-9.
Jones, J.L. Jones, K.A. (2008). Making cooperative learning work in the college classroom, Journal of effective teaching, 8 (2), 61-76.
PhET Interactive Science Simulations. Rutherford Scattering, (22 Feb 2011). http://phet.colorado.edu/en/simulation/rutherford-scattering
Valero, M. (2010). Física fundamental 2. Bogotá: Norma.
Lawrence Berkeley National Laboratory. Particle physics, online course, (20 Nov 2010). http://www.lbl.gov/Education/
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
When submitting their article to the Scientific Journal, the author(s) certifies that their manuscript has not been, nor will it be, presented or published in any other scientific journal.
Within the editorial policies established for the Scientific Journal, costs are not established at any stage of the editorial process, the submission of articles, the editing, publication and subsequent downloading of the contents is free of charge, since the journal is a non-profit academic publication. profit.