DOI:
https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.GDLA.2015.1.a07Published:
2015-01-01La interdisciplinariedad y la formación profesional: una reflexión desde la disciplina de física
Interdisciplinarity and professional formation: a reflection from physics discipline
Interdisciplinaridade e formação profissional: uma reflexão a partir da disciplina de física
Keywords:
Agronomy Engineering, interdisciplinarity, interdisciplinary relationships, physics (en).Keywords:
Física, Ingeniería Agrónoma, interdisciplinariedad, relaciones interdisciplinarias (es).Keywords:
engenharia agronômica, interdisciplinaridade, relações interdisciplinares, física (pt).Downloads
Abstract (es)
El sistema educativo universitario cubano se ha enfrentado a varios retos en la actualidad, uno de ellos es la interdisciplinariedad. Esta metodología dentro del proceso docente se considera imprescindible en los primeros años de cualquier carrera universitaria. A continuación se exponen algunas relaciones interdisciplinarias, entre la Física y otras materias que forman parte del plan de estudios de la Especialidad de Agronomía. La disciplina de física cumple con su función individual como ciencia esencial, pero no es independiente de los conocimientos comunes entre todas las que se relacionan. Por ello, el establecimiento de relaciones interdisciplinarias permite demostrar a los alumnos la importancia de esta disciplina en su formación básica.
Abstract (en)
The Universities educational system has faced several challenges in the recent years; interdisciplinary relationships are some of them. This methodology within the teaching process is very important in the first year of studies. The following investigation exposes some interdisciplinary relationships between Physics and different agronomy matters fulfilling the study plan of agronomy as such. Physics as a discipline will play its role but not independently while it will be combined with other subjects that have common contents. That is why the establishment of interdisciplinary relationships demonstrating to students the importance of the Physics discipline for their basic formation is essential.
Abstract (pt)
O sistema de ensino universitário cubano tem enfrentado vários desafios atualmente, um dos quais é a interdisciplinaridade. Esta metodologia dentro do processo de ensino é considerada essencial nos primeiros anos de qualquer carreira universitária. Abaixo estão algumas relações interdisciplinares, entre a Física e outras disciplinas que fazem parte do currículo da Especialidade de Agronomia. A disciplina de física cumpre sua função individual como ciência essencial, mas não é independente do conhecimento comum entre todos aqueles relacionados. Portanto, o estabelecimento de relações interdisciplinares permite ao aluno demonstrar a importância desta disciplina em sua formação básica.
References
Biasoni, E. Villalba, G. Cattaneo, C. y Larcher, L. (2012). La Enseñanza de la Física para formar competencias en Ingeniería Agronómica. En IV Congreso Nacional y III Congreso Interna¬cional de Enseñanza de las Ciencias Agrope¬cuarias, Tomo I, pp. 251-255. Buenos Aires: Memorias del IV Congreso Nacional y III Con¬greso Internacional de enseñanza de las Cien¬cias Agropecuarias. Universidad Nacional de La Plata.
Caballero, C. (2001). La interdisciplinariedad de la Biología y la Geografía con la Química: una estructura didáctica. 128. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Peda¬gógicas. Ciudad de la Habana: Facultad de Ciencias Naturales, Instituto Superior Pedagó¬gico “Enrique José Varona”.
Covarrubias, J. (1996). Ideas sobre la formación de ingenieros para el futuro. Ciclo de conferen-cias debate diciembre de 1995. Primera edi¬ción. Ciudad México:.
Domínguez, J. Velasco, E. Sánchez, E. Parra, L. y Montoya, J. (2012). Activación de la cul¬tura de la autoformación en carreras de per¬fil agrícola basada en problemas de física que estimulan la creatividad del estudiante. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias. 21(3), 1-10.
González, L. (1999). Metodología para la integra¬ción de conocimientos biológicos y metodo-lógicos en el proceso de enseñanza-aprendi¬zaje de la Metodología de la Biología. 110. Tesis en opción al grado científico de Máster en Ciencias de la Educación Superior. Santia¬go de Cuba: Centro de Estudios de Educación, Universidad de Oriente.
Mena J. y Mena J. (2011). Concepción didáctica para una enseñanza-aprendizaje de las cien¬cias básicas centrada en la integración de los contenidos en la carrera de Agronomía. Revis¬ta Pedagogía Universitaria, 16(4), 53-81.
Ministerio de Educación Superior. (2006). Modelo profesional y Plan de Estudio D del Ingeniero Agrónomo. 120. Cuba: Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.
Perera, L. (2000). La formación interdisciplinaria de los profesores de ciencias: un ejemplo en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la Físi¬ca. 140. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de la Habana: Facultad de Ciencias, Instituto Supe¬rior Pedagógico “Enrique José Varona.
Rojas, C. (2010). Acciones metodológicas en el perfeccionamiento de la Física para estudian¬tes de Ingeniería Agrónoma. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(13), 1-29.
Romero, J. Cruz, L. y Tardo, Y. (2012). Aplicación par¬cial de la dinámica interdisciplinar del proceso de formación profesional del Ingeniero Agrónomo. Revista Pedagogía Universitaria, 17(4), 95-114.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.