DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.5213Published:
2010-07-01La formación inicial de profesores de química: experiencias de laboratorio para su enseñanza
Initial training of chemistry teachers: laboratory experiences for teaching
Keywords:
Scientific knowledge. Knowledge scholar cientific, Quotidian scientific, Practical work (en).Keywords:
Conocimiento científico, Conocimiento científico escolar, Contexto cotidiano, trabajo práctico (es).Downloads
Abstract (es)
Se presenta a continuación los resultados de una experiencia desarrollada con profesores en formación inicial del Proyecto Curricular de Licenciatura en Química de la Universidad Distrital, en el espacio académico de la Practica Profesional Docente adelantada en una institución de educación media de la ciudad de Bogotá. La propuesta en mención se fundamentó en la preparación de experiencias de laboratorio, partiendo de experiencias cotidianas que facilitan el tratamiento de conceptos cientificos, para ayudar así a los estudiantes a construir conocimiento científico escolar.
Abstract (en)
We present results of an experience developed with students in the undergraduate education for chemistry teachers at the District University in Bogotá city, into the subject named "pedagogical practice" developed in a high school institution. The proposal was based on preparation of laboratory experiences, starting from everyday experiences that facilitate scientific concepts treatment, to help students build scientific school knowledg.
References
ARAGON MENDEZ Maria del Mar. 2004. La ciencia de lo cotidiano. Revista Eureka Volumen 1 ,No 2 Pp 109-121
IZQUIERDO Mercé, SANMARTI Neus, ESPINET Mariona, (1999). Fundamentación y diseño de las prácticas escolares de ciencias experimentales. Revista Enseñanza de las ciencias 17 (1) Pp 45-59
OSORIO G. Rubén D. Experimentos divertidos de química para jóvenes, Universidad de Antioquia. Medellín. 2004. En www.aeap.es/ficheros/3a5a5eb3f6e557eb4d555802ebd1cd9d.pdf. Revisado: 03/02/2011
SOTO LOMBANA Carlos Arturo, La educación en ciencias y el debate epistemológico entre los conocimientos cotidiano y científico. En: Metacognición y cambio conceptual enseñanza de las ciencia. Editorial. Cooperativa editorial magisterio 2002. Pp. 13-25.
SÉRÉ Marie-Geneviève. 2002. La enseñanza en el laboratorio. ¿Qué podemos aprender en términos de conocimiento práctico y de actitudes hacia la ciencia? Enseñanza de las ciencias 20 (03).
VIEIRA Celina, VIEIRA Rui Marques. 2006 Diseño y validación de actividades de Laboratorio para promover el pensamiento critico de los alumnos. Revista Eureka Volumen 3 ,No 3 Pp 452-466
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.