DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.21397Published:
2023-10-10Uso de los Simuladores de Phet y Tracker para el Estudio de Movimiento Oscilatorio
Use of the Phet and Tracker Simulators for the Study of Oscillatory Movement
Uso dos Simuladores Phet e Tracker para o Estudo do Movimento Oscilatório
Keywords:
Teaching methods, Science, Technology, Natural sciences (en).Keywords:
Métodos de enseñanza, Ciencia, Tecnología, Ciencia de la naturaleza (es).Keywords:
Métodos de ensino, Ciência, Tecnologia, Ciências Naturais (pt).Downloads
Abstract (es)
El objetivo de esta investigación es estudiar los movimientos oscilatorios con y sin fricción usando herramientas tecnológicas como los simuladores de física de PhET y mediante el programa analizador de videos Tracker. Se realizaron dos laboratorios presenciales y dos virtuales con el fin de estudiar la cinemática, dinámica y las energías del sistema oscilatorio con y sin fricción. La técnica consiste en realizar primero el video y analizarlo con Tracker. Con esta herramienta se obtienen las tablas, gráficas y ecuaciones que son comparadas con los textos de física. En esta experiencia se pudo evidenciar que estos dos softwares son muy compatibles ya que se puede obtener con gran exactitud las ecuaciones que se encuentran en los textos de física tradicionales.
Abstract (en)
The objective of this research is to study oscillatory movements with and without friction using technological tools such as PhET physics simulators and the Tracker video analyzer program. Were made two virtual laboratories were carried out in order to study the kinematics, dynamics and energies of the oscillatory system with and without friction. The technique consists of first making the video and analyzing it with Tracker. With this tool, tables, graphs and equations are obtained that are compared with physics texts. In this experience it was possible to show that these two softwares are very compatible since the equations found in traditional physics texts can be obtained with great accuracy.
Abstract (pt)
O objetivo desta investigação é estudar os movimentos oscilatórios e sem fricção usando ferramentas tecnológicas como os simuladores de física de PhET e por meio do programa analisador de vídeos Tracker. Realize dois laboratórios presenciais e dois virtuais com o fim de estudar a cinemática, dinâmica e as energias do sistema oscilatório com e sem fricção. A técnica consiste em realizar primeiro o vídeo e analisá-lo com o Tracker. Com esta ferramenta se obtêm as tablas, gráficos e ecuaciones que são descobertos com os textos físicos. Nesta experiência pode-se evidenciar que estes dois softwares são muito compatíveis e que se pode obter com grande exatidão as ecuaciones que se encontram nos textos físicos tradicionais.
References
Abdel Rahim Garzón, G. P. y Moreno Villate, M. A. (2022). Uso de Tracker como herramienta de análisis en experimentos caseros para el aprendizaje de la física mecánica. Revista Educación En Ingeniería, 17(34),1-17.
https://doi.org/10.26507/rei.v17n34.1203
https://doi.org/10.26507/rei.v17n34.1203
https://doi.org/10.26507/rei.v17n34.1203
Abdel Rahim Garzón, G. P. y Moreno Villate, M. A. (2021). Cálculo de las ecuaciones del movimiento parabólico usando Tracker. Revista Educación En Ingeniería, 17(33), 45-51.
https://doi.org/10.26507/rei.v16n32.1183
https://doi.org/10.26507/rei.v16n32.1183
https://doi.org/10.26507/rei.v16n32.1183
Abdel Rahim Garzón, G. P., & Moreno Villate, M. A. (2021). Determinación del coeficiente de fricción dinámico con Tracker. Revista Latin-American Journal of Physics Education, 16(1), (1303-1, 1303-9).
http://www.lajpe.org/mar22/16_1_03.pdf
Abdel Rahim Garzón, G. P. (2015). Conceptos básicos de vibraciones y ondas. Editorial. Fondo de publicaciones de la Universidad Distrital, [En línea]. Disponible en:
https://editorial.udistrital.edu.co/detalle.php?id=81&f=6
Escalante-Martínez, J.E., Laguna-Camacho, J.R., Gómez-Aguilar, J.F., Calderón-Ramón, C., Cruz-Orduña, M.I., Varguez-Fernández, R., & Anzelmetti-Zaragoza, J.C. (2016). Análisis del coeficiente de amortiguamiento viscoso en un sistema masa-resorte-amortiguador utilizando PPLANE y GEOGEBRA. Revista mexicana de física E, 62(2), 66-72. Recuperado en 07 de septiembre de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-35422016000200066&lng=es&tlng=es.
Enrique, C., Yanitelli, M., & Giorgi, S. M. (2020). Análisis del discurso de estudiantes de ingeniería respecto de una actividad didáctica mediada por TIC sobre Movimiento Oscilatorio. In XV Congreso Nacional de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (TE&ET 2020) (Neuquén, 6 y 7 de julio de 2020).
Geogebra, [En línea]. Disponible en:
https://www.geogebra.org/m/pse7aqyd
Physics Tracker, [En línea]. Disponible en:
http://www.cabrillo.edu/~dbrown/tracker/
R. Simulación de PhET, Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, bajo licencia CC- BY-4.0 CC-BY-4.0, [En línea]
Serway, R. A., & Jewett, J. W. (2009). Física: Para ciencias e ingeniería con Física Moderna (4a. ed.--.). México D.F.: Cengage.
Víctor, R., Montero G., Román Á., & García Alfred. (2017). Simulación experimental para la enseñanza del movimiento oscilatorio. Revista Latin-American Journal of Physics Education, 16(1), (1303-1, 1303-9).
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2023 Autor y Góndola. Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.